نکات مهم هنگام خرید موبایل/هنگام خرید موبایل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نوشته شده در 10 مهر 1402
مقالات آموزشی
نکات مهم هنگام خرید موبایل/هنگام خرید موبایل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

گوشی موبایل یکی از پرفروش‌ترین کالاهای دیجیتال در بازار امروز به شمار می‌رود. با توجه به افزایش قابلیت‌های تلفن‌های همراه و همچنین تنوع و گستردگی مدل‌ها، انتخاب بهترین گزینه و خرید کار نسبتاً پیچیده‌ای شده است که باعث می‌شود برای افراد زیادی سوالاتی پیش بیاید از قبیل: قبل از خرید موبایل باید به چه نکاتی توجه کنم؟ بایدها و نبایدهای خرید تلفن هوشمند کدام است؟ بهترین گوشی موبایل در بازه قیمت موردنظر من چیست؟ کدام گوشی‌ها ارزش خرید بالایی دارند؟ کدام گوشی ها بهترین دوربین را دارند؟ و...

این مقاله برای راهنمایی مشتریان عزیز هنگام خرید تلفن همراه و کمک به خریدی آگاهانه و آسان‌تر گردآوری شده است. در ادامه به نکات خرید تلفن همراه که لازم است به آن‌ها توجه کنید، اشاره خواهیم کرد.

 

نکات مهم در خرید گوشی موبایل

 

تعیین بودجه

در اولین قدم لازم است بودجه‌ای که تمایل دارید برای خرید گوشی هزینه کنید را تعیین نمایید تا بتوانید در محدودۀ قیمتی موردنظر به جستجوی گوشی مناسب بپردازید. تعیین بودجه کار شما را برای بررسی و پیدا کردن بهترین گزینه در محدودۀ قیمتی موردنظر، راحت می‌کند. توجه کنید گوشی‌هایی که قیمت آن‌ها با ویژگی‌ها و امکاناتی که دارد متناسب باشد، ارزش خرید بالایی دارند.

 

تعیین انتظارات

در قدم بعدی باید مشخص کنید چه انتظاری از موبایل جدید خود دارید. در واقع ببینید گوشی جدید باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا انتظارات شما را برآورده کند. همه گوشی‌های هوشمند یک سری ویژگی مشترک دارند، اما برخی ویژگی‌های کلیدی وجود دارد که باعث تمایز آن‌ها می‌شود. به طور مثال ممکن است معیار اصلی شما برای خرید تلفن همراه، دوربین قدرتمندی باشد که بتوانید عکس و فیلم‌های باکیفیت و فوق‌العاده‌ای ثبت کنید؛ یا اولویت شما می‌تواند پردازنده‌ای قوی باشد که توانایی اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها را داشته باشد.

 

توجه به مشخصات فنی

پردازنده

پردازنده از مهمترین ویژگی‌های سخت‌افزاری موبایل است. مانند کامپیوتر و لپ‌تاپ، پردازنده در عملکرد گوشی هم نقش مهمی ایفا می‌کند. در صورتی که استفاده‌ای معمولی در حد استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از گوشی داشته باشید، پردازنده آنچنان اهمیت بالایی برایتان ندارد؛ اما برای اجرای بازی‌های روز یا برنامه‌های سنگین به صورت همزمان، انجام کارهایی نظیر ادیت ویدیو و یا فعالیت حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی باید توجه به پردازنده را در اولویت قرار دهید.

 

سیستم عامل

به طور کلی در حال حاضر دو نوع سیستم عامل اندروید و iOS بیشترین محبوبیت را دارند. اندروید محصول شرکت گوگل است و تنوع بسیار زیادی از گوشی‌هایی با این سیستم عامل در بازار وجود دارد. سیستم عامل iOS نیز محصول انحصاری شرکت اپل می‌باشد که فقط در گوشی‌های آیفون دیده می‌شود. هر کدام از این سیستم عامل‌ها ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارند. به طور مثال قابلیت‌های سیستم عامل اندروید به طور مداوم در حال بروزشدن می‌باشند و نسخه های متعددی از آن عرضه می‌شود. همچنین سیستم عامل اندروید قابلیت اجرای هر نرم‌افزاری را دارد که البته این می‌تواند باعث ویروسی‌ یا هک شدن گوشی شود. از طرفی سیستم عامل iOS به دلیل فضای بسته و انحصاری‌اش، امنیت بسیاری بالایی دارد و می‌توان گفت غیر قابل نفوذ است، اما از نکات منفی‌اش می‌توان اشاره کرد به اینکه از درایوهای خارجی پشتیبانی نمی‌کند، و همچنین عدم امکان نصب نرم‌افزارهای غیررسمی برای کاربران ایرانی مشکل‌ساز می‌باشد.

 

توان و عمر باتری

ظرفیت باتری نقش بسزایی در شارژدهی گوشی دارد. سرعت خالی شدن باتری به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور مثال تعداد نرم‌افزارهای در حال اجرا،‌ سرعت پردازنده و تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش، از این عوامل هستند. اگر میزان شارژدهی و طول عمر مفید باتری برایتان اهمیت بالایی دارد، باید از بین گوشی‌هایی با باتری قوی دست به انتخاب بزنید.

 

سرعت پردازش

پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، مقدار رم و همچنین نوع هارد از موارد تاثیرگذار در سرعت پردازش گوشی هستند. همانطور که پیشتر اشاره شد، مدل پردازنده و همچنین تعداد هسته‌های پردازنده تاثیر زیادی در سرعت گوشی و توانایی اجرای روان بازی‌ها و همچنین هنگ نکردن گوشی دارد. پردازنده‌های گرافیکی نیز تاثیر بسزایی در اجرای روان‌تر نرم افزارها و بازی‌ها دارند.

 

دوربین گوشی

دوربین فاکتور بسیار مهمی برای کاربرانی است که به عکاسی حرفه‌ای علاقمند هستند یا برای کسب و کار خود نیاز به دوربین قدرتمند برای عکاسی و فیلمبرداری دارند. برای بررسی دوربین توجه به عدد مگاپیکسل، عددی که نشان‌دهنده رزولوشن دوربین می‌باشد، ضروری است. همچنین باید توجه کنید گوشی موردنظر مجهز به چند سنسور دوربین و چه قابلیت‌هایی است.

 

انواع دوربین در گوشی موبایل

 

رم

رم در گوشی‌های موبایل محلی برای ذخیره برنامه‌ها و فایل‌ها می‌باشد. درواقع هرچقدر رم گوشی بالاتر باشد، فضا برای نگهداری فایل‌ها بیشتر است و در نتیجه با سرعت بیشتری هم کار می‌کند. البته توجه داشته باشید که زیاد بودن رم تنها فاکتور مهم نیست، بلکه سرعت گوشی به نحوه مدیریت حافظه رم هم بستگی دارد. از آن جایی که اکثر شرکت‌های سازنده گوشی از سیستم‌عامل ساخت گوگل بهره می‌برند، مانند اپل نمی‌توانند بر روی نحوه کار اندروید و بهینه‌سازی آن موثر باشند و باید از همان سیستم‌عاملی که گوگل در اختیارشان قرار می‌دهد استفاده کنند، در نتیجه گوشی‌های اندرویدی به نسبت آیفون‌ها، به رم بیشتری برای ارائه عملکرد خوب نیاز دارند. گوشی‌های اندرویدی با حداقل 8 گیگابایت رم توانایی اجرای بسیاری از برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را دارند.

 

فضای ذخیره سازی

میزان حافظه یکی دیگر از مواردی است که در گوشی موبایل اهمیت دارد. کاربرد اصلی حافظه، ذخیره‌سازی اطلاعات و فایل‌هایی است که قصد دارید در گوشی ذخیره کنید، و در واقع تاثیر آنچنانی بر روی عملکرد گوشی ندارد. علاوه بر ظرفیت حافظه داخلی گوشی، لازم است توجه کنید که اگر گوشی موردنظر شما جزو گوشی‌های میان‌رده یا پایین‌رده است، قابلیت ارتقای حافظه از طریق میکرو‌اس‌دی را دارد یا خیر.

 

صفحه‌نمایش

از دیگر موارد مهم در ویژگی‌های تلفن همراه، نوع و اندازه صفحه‌نمایش می‌باشد. باید توجه کنید که ترجیح شما تلفن همراهی با ابعاد بزرگتر است یا کوچکتر، و با توجه به اولویت خود، گوشی‌ها را بررسی و انتخاب کنید. از انواع صفحات نمایش گوشی هم می‌توان به LCD ،OLED ،AMOLED و Super AMOLED اشاره کرد. دربارۀ صفحه‌نمایش باید به میزان رزولوشن هم توجه کرد که نشان‌دهنده تعداد پیکسل‌های موجود در یک صفحه نمایش می‌باشد.

 

نرخ به‌روزرسانی

نرخ به‌روزرسانی یا رفرش ریت (refresh rate)، تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش گوشی شما در هر ثانیه به روز می‌شود. اگر برایتان مهم است که هنگام لمس صفحه، سریع واکنش نشان دهد و تاخیر نداشته‌ باشد و یا هنگام بازی با گوشی عملکردی روان و بدون لگ را شاهد باشید، باید هنگام خرید گوشی به نرخ به‌روزرسانی صفحه هم دقت کنید.

 

انواع صفحه نمایش گوشی موبایل

 

سخن پایانی

هدف از جمع‌آوری این مطلب، ارائه اطلاعاتی بود که به کمک آن‌ها بتوانید با دقت بیشتری به بررسی و انتخاب بپردازید. شما در هنگام خرید گوشی موبایل بیشتر به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ کدام ویژگی‌ها برای شما در اولویت هستند؟ از نظرات و تجارب شما عزیزان دربارۀ نکات خرید موبایل استقبال خواهیم کرد.

 

برچسب‌ها: نکات مهم هنگام خرید موبایل راهنمای خرید موبایل بایدها و نبایدهای خرید موبایل
جستجو
ویجت‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به فروشگاه کاردو همراه آدان است.
طراحی و توسعه : نونگار پردازش