انواع صفحه نمایش در گوشی های هوشمند

نوشته شده در 26 مهر 1402
مقالات آموزشی
انواع صفحه نمایش در گوشی های هوشمند

امروزه شاهد تنوع بسیار زیادی از گوشی‌های هوشمند در بازار هستیم؛ از گوشی‌های ساده‌تر و اقتصادی گرفته تا گوشی‌های پیشرفته با قابلیت‌های بی‌شمار. هر کدام از این گوشی‌ها تفاوت‌هایی با دیگر مدل‌ها دارد. بررسی و شناخت ویژگی‌های هر تلفن همراه، در تصمیم‌گیری هنگام خرید به شما کمک می‌کند. یکی از این تفاوت‌ها، مربوط به صفحه‌نمایش گوشی می‌باشد. در این مقاله به معرفی پرکاربردترین صفحات نمایش گوشی و شناخت ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم. همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله "انواع لنز دوربین در گوشی های هوشمند" را نیز در جهت آشنایی با یکی دیگر از تجهیزات گوشی مطالعه فرمایید.

 

 

انواع صفحه نمایش گوشی های هوشمند

 

 

انواع صفحه نمایش گوشی

  • LCD
  • TFT LCD
  • IPS LCD
  • OLED
  • AMOLED
  • Super AMOLED
  • Dynamic AMOLED
  • Super Retina Display
  • Mini-LED

 

 

صفحه نمایش LCD

LCD که مخفف Liquid Crystal Display می‌باشد، نوعی از صفحات نمایش است که قبل از پیشرفت و رونمایی از فناوری‌های جدید در بسیاری از گوشی‌ها به کار برده می‌شد. در LCD تصاویر با استفاده از بلورهای مایع تولید می‌شوند و به روش نورپردازی پس‌زمینه (Backlight) عمل می‌کنند.

 

 

صفحه نمایش TFT LCD

TFT مخفف عبارت Thin Film Transistor است که پر استفاده‌ترین نوع صفحه‌نمایش در گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی می‌باشد. صفحه نمایش‌های TFT‌ نسبتاً انرژی بیشتری مصرف می‌کنند ولی از آنجایی که هزینه ساخت پایینی دارند، بیشتر در گوشی‌های اقتصادی و رده‌پایین مشاهده می‌شوند.

 

 

صفحه نمایش IPS LCD

IPS مخفف عبارت In-Plane Switching بوده و یک نوع از LCD است که نسبت به TFT دارای زاویه دید بازتر و مصرف انرژی پایین‌تری هستند اما هزینه ساخت آن‌ها بالاتر است.

 

 

صفحه نمایش OLED

OLED مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diode می‌باشد. این نوع صفحه‌نمایش از بلورهای آلی تشکیل شده و خودروشنایی دارد، یعنی به این صورت که هر پیکسل در این صفحات، به صورت مستقل روشن می‌شوند. کنتراست بالا، سرعت واکنش بسیار بالا و وضوح رنگی زنده از ویژگی‌های این نوع صفحه‌نمایش می‌باشد.

 

 

صفحه نمایش AMOLED

AMOLED مخفف Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode می‌باشد که یک نوع OLED پیشرفته‌تر است. در این نوع صفحه نمایش، هر پیکسل از یک ترانزیستور مجزا کنترل می‌شود. این نوع صفحه‌نمایش از مزایای اصلی تکنولوژی OLED‌ برخوردار است با این تفاوت که مصرف انرژی پایین‌تر و زمان واکنش بالاتری دارد.

 

 

صفحه نمایش Super AMOLED

این نوع صفحه نمایش، بهبودهایی را در مقایسه با AMOLED ارائه می‌دهد. درواقع این تکنولوژی نسخه پیشرفته‌تر تکنولوژی صفحه نمایش AMOLED است که توسط کمپانی سامسونگ توسعه داده شده است. صفحه نمایش Super AMOLED دارای لایه‌هایی با ضخامت کمتر هستند، به طوری که می‌توان گفت تقریباً نازک‌ترین صفحه‌نمایش‌های لمسی موجود در بازار می‌باشند.

 

 

صفحه نمایش Dynamic AMOLED

Dynamic AMOLED یک نوع تکامل یافته از تکنولوژی AMOLED است که شرکت سامسونگ در برخی از گوشی‌های خود مانند سری Galaxy S و Note استفاده کرده است. کنتراست بالا، رنگ‌های غنی و نمایش HDR  از ویژگی‌های این نوع صفحه‌نمایش می‌باشند.

 

 

صفحه نمایش Super Retina Display

این نوع صفحه نمایش توسط شرکت اپل در برخی از محصولات خود مانند آیفون X و نسخه‌های بعدی معرفی شده است. این فناوری از نوع OLED است و وضوح بسیار خوب، کنتراست بالا و وضوح رنگی زنده از ویژگی‌هاس آن می‌باشد.

 

 

سخن پایانی

انواع گوناگونی از صفحات نمایش در گوشی های هوشمند استفاده می‌شود؛ البته که توسعه فناوری صفحه نمایش همچنان در حال ادامه است و شرکت‌های تولیدکننده تلاش می‌کنند تا با ارائه فناوری‌های جدیدتر، تجربه کاربری بهتری ارائه دهند. تکنولوژی‌های معرفی شده پرکاربردترین تکنولوژی‌ها در بحث صفحه نمایش تلفن های هوشمند هستند. مانند همیشه از نظرات و تجارب شما کاربران عزیز استقبال خواهیم کرد.

برچسب‌ها: انواع صفحه نمایش در گوشی های هوشمند صفحه نمایش گوشی های هوشمند
جستجو
ویجت‌ها
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به فروشگاه کاردو همراه آدان است.
طراحی و توسعه : نونگار پردازش